Live blog van de Pinkstertocht 2016

Vrijdag 18:45 uur vertrek van de haven. Wachten op Herman Zwart, hij is nog onderweg.

19:00 uur Herman is er maar blijft met z’n Xje steken in de haven uitgang. Snel terug om te zien of we kunnen helpen. Net klaar om een lijntje over te gooien en hij komt los. Nu gas geven om aanvaring te voorkomen. Mooi we zijn op weg.

image19:15 uur De sluis wachter maakt ons via de speaker een compliment. “Ik ben trots op jullie”. Mooi wij ook op ons zelf. Iedereen lekker naar voren gevaren en aangesloten. Ik bekijk het pretpakket van de evenementencommissie. Wat moet ik met dat witte tegeltje en het potje verf? Gaan we gezamenlijk de tegels voor het nieuwe sanitair blauw verven? Weird!

19:34 uur We varen weer. Nu het volgende obstakel, brug A9, daar gaan mensen niet blij van worden, gezien de Pinksterdrukte. Tijd om te eten.

image19:45 De brug gaat open, file. Jammer voor de auto’s, fijn voor ons. Één van de favoriete stukken van Erwin. Achteraan beginnen en langzaam naar voren slalommen.

Hé nieuwe gezichten voor de tocht. De Quidam vaart mee, met Brigitte en Fred Moorman, vorig jaar lid geworden. Altijd leuk als er nieuwe leden mee gaan. Handig zo’n kaptein die iedereen kent.image

20:02 Brug Buitenhuis open. Aeolus Amsterdam we komen er aan. Niet veel kleine bootjes om te slepen. De jeugd was druk met andere dingen dit jaar maar stappen later op of eten in ieder geval mee. Das ook gezellig.

20:08 Gunstige wind richting dus de fok kan bij. Doet ie anders nooit hoor. Lastig koffie zetten trouwens…… mannen. Vooral die zeilende variant, pffff.

image20:21 We gaan als een raket hoor ik lachend achter me. En we doen onze verenigingsnaam eer aan. Ik zie veel fokjes bij, achter ons. Jammer Henk. En dan nu koffie, het gewone leven gaat door.

20:25 Tegenliggers formaat groot. image

20:41 Pittig windje en het is veel kouder dan voorspeld. Na de laatste week van april, kunnen wij het aan. Ik hoop de rest ook. Het warme clubhuis van Aeolus met alle gezelligheid, vriendelijkheid van Fien en Paul. Ik kijk er naar uit.

20:54 Varen nu langs de Amsterdam Marina, het schiet al op. Het tweede bakkie, ook wat dat betreft liggen we op schema. Koffie is op als we Aeolus binnen varen. Het is druk op het kanaal. Veel grote scheepvaart en er zijn ook veel nieuwe gebouwen tov vorig jaar. Het gaat goed met Amsterdam.

image20:59 We liggen bijna voorop en halen Dries in. Geen steunzeiltjes voor Dries morgen.

21:07 Fok weggerold. Volgende halte: Centraal station. Veel pontveren, riviercruisers en rondvaartboten.

21:16 We varen Aeolus binnen. Een nieuw record volgens Ron en Erwin, had die fok bij toch nog zin.

image21:30 Wij liggen vast en de haven stroomt vol. Passen en meten, lijntje hier, lijntje daar.

21:46 De laatste boot vaart binnen. Nog even een beetje schuiven en iedereen ligt. Tralalalala.

image22:20 Binnen in het clubhuis en Fien en Paul achter bar. Toppers.