Wedstrijden

De onderlinge wedstrijden op de Mooie Nel bij de HZV kenmerken zich door de enthousiaste inzet van de vele vrijwilligers aan de wal en op het water, alsmede door het enthousiasme waarmee er gevaren wordt door de deelnemers.
Of het nu de beginnende jeugdige zeilers vanuit de zeilopleiding zijn,  de toerzeiler of de gelouterde wedstrijdzeiler, van jong tot oud, van Optimist tot de grote kajuitboten, iedereen weet er een leuk en gezellig weekend van te maken.

DSC01484_Formaat wijzigenDe opzet van de onderlinge wedstrijden is dat elke vereniging aan de Mooie Nel, minimaal eenmaal per jaar een wedstrijd organiseert. Uiteraard zijn daarbij de leden van andere verenigingen van harte welkom.

In het voorjaar in de maand april organiseert de HJC de openingswedstrijd van het seizoen. De HZV organiseert rond eind augustus de midzomerwedstrijd en de sluitingswedstrijden die rond begin oktober plaats vinden, worden door de JVW georganiseerd.

Het afgesproken wedstrijdschema dat gehanteerd wordt, is op de zaterdagmiddag één wedstrijd en op de zondag twee wedstrijden. Op zaterdagavond is er een spetterende feestavond met muziek.

Naast de wedstrijden op de Mooie Nel, organiseert de JVW tweemaal per jaar de IJsselmeer wedstrijden. Deze wedstrijden zijn doorgaans het eerste weekend van juni en het eerste weekend van september. Ook deze wedstrijden staan open voor leden van de HZV en HJC maar zijn alleen toegankelijk voor kajuitzeilboten.

Het Comité Nationale Zeilwedstrijden (CNZ) stamt uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Op dit moment bestaat het CNZ uit drie verenigingen rond de Mooie Nel, de HJC, JVW en HZV. In Het verleden werden in de maand augustus op de Mooie Nel de Nationale Wedstrijden gehouden voor nationale en internationale eenheidsklassen waarbij ook buitenlandse deelnemers mee zeilden. Naast deze wedstrijden werd sinds 1984 ook de Fortrace georganiseerd voor de kust van IJmuiden en de teamwedstrijden op de Mooie Nel. Sinds het begin van deze eeuw, houdt het CNZ zich voornamelijk bezig met het organiseren van de Fortrace (in mei) en met het CNZ handicap systeem (rating) voor kajuitzeilboten. De handicap is er om iedereen met een kajuitzeilboot een gelijke kans te geven om de wedstrijd te winnen.DSC01452_Formaat wijzigen

Alle wedstrijden worden laagdrempelig gehouden zodat iedereen mee kan doen. De gelouterde wedstrijdzeiler houdt rekening met nieuwkomers, want ook tijdens de wedstrijden geldt;

“Vaert samen, dan vaert ge wel.”

De wedstrijd commissie

Wedstrijdagenda gezamenlijke zeilverenigingen