3D geprint model clubhuis 1951 – 2022

Het model van het clubhuis is 3D geprint door de 3D Makerszone in de Waarderpolder. Het is geprint in zandsteen en is daardoor kwetsbaar (gelijk een kerstbal).  Het printen van zandsteen (kalk) materiaal gebeurt in één stuk en direct in kleur dus precies zoals je het nu kan zien.

Er was geen digitale tekening van dit clubhuis dat in twee delen is gebouwd. In 1951 het eerste deel en in 1975 is er een stuk aangebouwd (inclusief sanitair). Siert Wijnia heeft ervoor gezorgd dat de digitale tekening is gemaakt. Een bevriende architect heeft de papieren tekening, die opgeslagen ligt in het Noord-Hollands Archief (NHA), omgezet in een digitale tekening. Daarna is op locatie bij het clubhuis het aangebouwde deel opgemeten en gefotografeerd. Dat deel is aan de digitale deel toegevoegd.

Er is alleen één foutje ingeslopen. Aan de achterkant van het clubhuis kun je bij het model, twee deuren te zien. Dat was bij het clubhuis anno 2021 slechts één deur. Hoe zit dat? Dit is gekomen doordat de oude tekening uit het NHA een deur had, die in 1972 is dichtgemaakt. Er is toen een deur gemaakt die dichterbij de toilettengroep lag. Doordat het laatste deel op locatie is opgemeten inclusief de deur en dat deel aan de digitale tekening is toegevoegd, heeft het model twee deuren aan de achterkant van het gebouw.

Nieuwsgierig naar de binnenkant van het oude clubhuis? Kijk dan naar het filmpje dat gemaakt is op het allerlaatste moment voor dat het leeggehaald en gesloopt werd. Klik hier om de binnenkant van het clubhuis te bekijken.