Piëzografie van Eric J. Coolen bestellen van oude clubhuis

Hoe leg je het clubhuis vast dat 70 jaar onderdeel is geweest van de geschiedenis van de HZV? En dan zo maar een ingeving. Waarom niet aan Eric J. Coolen(www.ericjcoolen.nl) vragen dit te tekenen? Wekelijks verschijnt er van hem namelijk een karakteristiek bouwwerk uit Haarlem en omgeving in het Haarlems Dagblad en in die reeks misstaat ons clubhuis zeker niet. Zo bedacht, zo gedaan en Eric was gelijk enthousiast. Er waren twee opties, recht van voren, zoals hij ook voor mijn andere vereniging Het Spaarne heeft gedaan of driedimensionaal. Na een eerste bezoek aan de HZV (najaar 2020..) was het duidelijk dat een perspectieftekening de voorkeur verdiende vanwege de karakteristieke vorm van het clubhuis. Ergens in de loop van 2021 heeft Eric een eerste versie opgestuurd ter beoordeling. Daar had ik nog wel wat op aan te merken en die meeste opmerkingen heeft hij keurig verwerkt in wat nu de definitieve versie is. Over één ding viel niet te praten, de omlijstende takken links en rechtsboven. Mijn opmerking dat de HZV-kettingzaag met dit soort takken snel korte metten zou maken,maakte weinig indruk en werd terzijde geschoven. De bomen hebben een repoussoir functie en zijn sfeerbepalend volgens Eric en natuurlijk ook een beetje zijn handelsmerk. Kijk de HD-tekeningen er maar eens op na.

Naast de dag-versie heeft Eric ook een hele mooie, zeer sfeervolle nachtversie gemaakt. Echter als aandenken van de HZV heb ik er toch voor gekozen de dag-versie te gebruiken, omdat die wat sprekender is, ook als die in een wat donkerder hoekje komt te hangen.

Na aanbieding aan de vereniging hoorde ik regelmatig de vraag of het ook voor de leden mogelijk was een originele afdruk te bestellen. Uiteraard staat die nu op de omslag van de HZV-praat, maar voor diegenen die graag een originele piëzografie willen hebben is dit mogelijk. Een piëzografie is een hoogwaardige vorm van inkjetprinttechniek waarbij gebruik gemaakt wordt van hoge kwaliteit inkt en papier waardoor de afbeelding mooie kleuren krijgt, diep zwartbereik en een lange kleurvastheid ( meer dan 100 jaar onder de juiste omstandigheden). Het is voor HZV-leden mogelijk om bij een piëzografie te bestellen in twee formaten, A3 (ca. 30×42 cm) en A2 (ca.42×60 cm ) van zowel de dag- als nachtversie (of allebei). De kosten bedragen als volgt:

A3-formaat: dag of nacht €50 per stuk, €95 per set (dag en nacht)

A2-formaat: dag of nacht €90 per stuk, €175 per set(dag en nacht).

Iedere afdruk wordt door Eric gesigneerd, gepreegd en genummerd. Daarnaast krijgt iedere besteller een kortingbonvan 10% voor inlijsten bij Kalis Kunst en Lijsten in de Cronjéstraat te Haarlem.

Heb je belangstelling voor een afdruk, stuur mij voor 1 juli2022 een mail naar e.van.rietbergen@hccnet.nl   Vermeld hierbij welke versie (dag en/of nacht) en welk formaat. Vergeet daarnaast niet je naam, e-mail adres en mobiel nummer te vermelden. Ik verzamel alle bestellingen tot één opdracht die ik 1 juli aan Eric doorgeef.