Van de wedstrijdbanen

Inmiddels is het zeilseizoen alweer aardig gevorderd. Er zijn al diverse wedstrijden gevaren door verschillende HZV leden.

Allereerst was daar de 50 mijls dual handed met de start vanuit Lelystad. Wel vier HZV duo’s verschenen aan de start waarvan twee leden met een voor hen nieuwe boot. Jaap Wilschut zeilde samen met Jesse Mulder in zijn nieuwe J-35 en Dennis Zuidam nam samen met Jasper Zwart deel in een nieuw formaat Jam Session, een J-109. Ook Frank Peetoom en John van Gent in de Obsession en Joost Nederkorn met bemanning Erik Enzerink zeilen mee. Met een matig windje werd er gestart waarna de wind steeds verder afnam.  De 50 mijl werd daarom niet uitgezeild omdat de wedstrijdcommissie de wedstrijd afkortte. Jaap Wilschut werd tweede in de ORC 2 klasse waarin Dennis Zuidam het moest doen met een 14e plaats. In de ORC 3 klasse werd Frank Peetoom 15e en Joost Nederkorn 16e.

Een week later stond de Fort race op het programma. Ook hier veel HZV team bij de start van deze jaarlijkse wedstrijd op zee. Met een matig windje en droog weer werd het een mooie zeilwedstrijd. De A-klasse startte een half uur voor de B-klasse uit en alle boten finishten ongeveer binnen een kwartier na de eerste. De line of honour was dit keer voor Jan-Willem Hagenaar met de Stampede. In de A-klasse ging de eerste prijs naar Frans van de Wel van de HJC en in de B-klasse was de eerste prijs voor Joost Nederkorn. Bekijk hier de uitslagen van de Fortrace 2017.

De week daarna was het de beurt aan de Almere Regatta waar de X cup onderdeel van is. Dennis Zuidam voer dit maal full crew mee in de J 109 eenheids klasse. Vier wedstrijden op een dag met tussen de 10/15 kts wind. Dat was hard werken geblazen en ze deden het voortreffelijk tussen de semi prof teams. Ze werden vierde totaal met een gelijk aantal punten met de derde plaats, bijna een podium plek dus. In de X cup familie klasse zeilden de X 38.2 en de X 40 van de HZV mee. Erwin voer met Dries, Henk en Ellen naar de 1e plaats. Voor Herman met familie en vrienden van werkte zijn rating maar zeker ook de hoeveelheid wier die hij met zijn bulbkiel van de bodem meenam niet mee. Hij werd negende totaal.