Ons motto: Leren zeilen het doel, Veiligheid voor alles, Gezelligheid en Plezier als middel

Voor de 38e keer, de HZV zeiltraining            hzvvlaggeknipt

Meer dan 35 jaar zeiltraining dat staat voor groots en volwassen. Ook tijdens de zeiltraining komt de vereniging spirit weer duidelijk naar voren. Zo'n 20 CWO gecertificeerde instructeurs komen geheel vrijwillig op woensdag bijeen om zeiltraining te geven. Daarnaast zijn er nog ongeveer 10 andere leden die allerlei ondersteuning bieden als barbezetting, aan- en afmelding en de afsluitende hamburgermaaltijd. Kortom op de woensdag van de zeiltraining bruist op het haventerrein. Door de vrijwillige inzet van de leden weten wij de kosten laag te houden en maken we de drempel om kennis te maken met de watersport en zeilen zo laag mogelijk.

De kosten voor de gehele zeiltraining bedragen voor:

- jeugdleden van de HZV € 32,00

- niet jeugd-leden € 70,00

- leden van de HZV € 43,00

- niet leden (volwassenen) € 75,00

U betaald op de eerste trainingsavond het bedrag via pin.

Voor CWO 1 cursisten is het mogelijk om gebruik te maken van een HZV Optimist € 35,- of HZV Laser  € 43,- voor de gehele trainingsduur. Gedurende de training bent u verantwoordelijk voor het optuigen en weer netjes aftuigen van het bootje.
CWO 2 en 3 cursisten worden verzocht zelf een boot te regelen en kunnen enkel indien er boten beschikbaar blijven een verzoek via de mail
(zeiltraining@haarlemsezeilvereniging.nl) indienen om hier gebruik van te maken.

Voor wie is de zeiltraining bedoeld?

Onze zeiltraining is bedoeld voor leden van de HZV die willen leren zeilen of hun zeilvaardigheid willen vergroten. Het trainen voor het zeilen van wedstrijden kan een doel zijn, maar onze trainingen zijn vooral gericht op het veilig en praktisch zelfstandig kunnen varen met een zwaard- of kielboot.

Waar moet je aan voldoen om mee te doen?

Bij iedere zeilles ben je minimaal een half uur voor de start van de training aanwezig om je aan te melden en de boot op te tuigen. Je hebt zwemdiploma‟s (A en B) en dit heb je altijd bij je:

-een deugdelijk en goed passend reddingsvest (Alleen Optimist zeilers in bezit van CWO 1 en 2 mogen een zwemvest zonder kraag dragen)

-waterdichte regenkleding

-een tasje met droge kleren

Wat is CWO gecertificeerd?

Wij volgen het opleidingsplan van de Commissie Watersport Opleidingen (CWO) van het Koninklijk Watersport Verbond, dwz landelijk erkende diploma's, waarvoor we hoge eisen stellen. Om in aanmerking te komen voor een CWO diploma moet je minimaal 6 trainingen gevolgd hebben. Onze zeiltraining kent drie disciplines die hieronder worden toegelicht.

Data zeiltraining 2024

De kielboten starten met een theorie en kennismaking op woensdagavond 22 mei om 19:00 uur in het clubhuis.

De eerste zeiltraining op het water en start voor het jeugdzeilen is op woensdag 29 mei. De andere trainingsdagen zijn de woensdagen 5 juni, 12 juni, 19 juni, 26 juni, 3 juli en 10 juli.

- Middagtraining voor Optimisten CWO 1 van 16:30 - 18:00 uur (16:00 aanwezig)
- Avondtraining voor alle CWO-niveaus en klassen van 18:30 - 20:15 uur (18:00aanwezig)

De afsluiting van de zeiltraining is op vrijdag 12 juli. Op deze dag varen we een wedstrijdje en worden de CWO-diploma’s en certificaten uitgereikt.

Op zondag 9 juni van 13:30 tot 15:30 uur, oefenen we met CWO 1 en 2 Optimist zeilers/zeilsters in zwembad ‘De Planeet’ in Haarlem.

-Middagtraining voor Optimisten CWO 1 en 2 van 16:30 - 18:00 uur

-Avondtraining voor alle CWO niveau's en klassen van 18:30 - 20:15 uur

We willen de lessen graag op tijd beginnen en verwachten daarom dat op aanvangstijd van de les:

- je jezelf hebt aangemeld in/bij het clubhuis;

- jouw boot opgetuigd klaar ligt;

- jij bent omgekleed met zwemvest aan, klaar om het water op te gaan.

De commissie zeiltraining

Optimistoptimisten2

Splash & LaserSplashes_laser3

Kielbootkielboot2

Opleiding voor kinderen van 7 tot zo'n jaar of 14 tot CWO diploma “jeugdzeilen” nivo I, II, III. Alle deelnemers beschikken zelf over een boot (Optimist) of lenen één van de zeven HZV Opties. Deze boten zijn beschikbaar voor kinderen die voor het eerst deelnemen en zolang de voorraad strekt. Je Optimist wordt door je ouders tip top in orde gebracht (schoot, roer, blokjes, zeillatten vaantje, hoosvat etc.). Het omslaan oefen je in het zwembad en daar wordt ook je reddingsvest getest. Meer vragen over OPTIMIST training? Bel met Erwin Sikking, 0653613960.

Opleiding tot CWO diploma “zwaardboot eenmans” nivo I, II, III en wedstrijdtraining. Leeftijd deelnemers: vanaf zo'n 15 jaar tot AOW. Je bezit reeds het diploma jeugdzeilen III. Je beschikt zelf over een boot (Splash of Laser) of je leent één van de drie HZV Lasers zolang de voorraad strekt, voor deelnemers die voor het eerste jaar aan de zeiltraining deelnemen. Je boot is natuurlijk in perfecte staat. Een zwemvest mag ook i.p.v. een reddingsvest. Meer vragen over SPLASH & LASER training ? Bel met Bouke van den Booren, 023-5250407

Opleiding tot CWO “kielboot” diploma, nivo I, II, of III. Vanaf het moment dat je de Optimist en/of Splash ontgroeit bent, kan je kielboot training volgen. Je vaart met een instructeur en enkele mede leerlingen in een boot van de HZV of van een lid die zijn boot beschikbaar stelt voor de zeiltraining. Je hoeft nog geen zeilervaring te hebben maar het eerste jaar ga je dan niet voor een CWO diploma, maar voor een certificaat. De kielboottraining begint met een introductieavond in het clubhuis voor de start van de zeiltraining. Meer vragen over KIELBOOT training? Mail naar kielboottraining@gmail.com

Optimisten training

OscarmanGeen