Meerdere stremmingen op de Staande Mast Route
Van belang voor het plannen van uw vaarvakantie
Deze zomer is het grootste deel van de Staande Mast Route van Amsterdam tot Rotterdam v.v. vrijwel onbevaarbaar voor schepen hoger dan ca. 6 m.
De volgende bruggen worden niet bediend vanwege technische problemen:
– de Buitenhuizerbrug bij zijkanaal C te Spaarndam (richting Haarlem)
– de Schinkelbrug bij de Nieuwe Meersluis te Amsterdam
– de Schipholbruggen over de ringvaart Rijksweg 9 bij Schiphol
Doordat deze bruggen gestremd zijn is het onmogelijk on via die route naar het vaargebied te gaan. Rijkswaterstaat geeft eind mei nadere informatie over de technische toestand en een mogelijke herstel prognose.
Voorts moet rekening worden gehouden dat de Algerabrug vanaf 27 juli t/m 18 oktober over de Hollandse IJssel bij Krimpen aan de IJssel voor gebruikers van de Staande Mast Route gestremd zal zijn. Aan deze brug moeten herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd die geen uitstel dulden. Dat betekent dat dan het traject door West-Holland op slot zit.
Er is nog overleg met Rijkswaterstaat om het probleem voor schippers met een staande mast wat te verlichten. Zij denken aan het begeleiden van varen over zee van IJmuiden naar Hoek van Holland v.v. of het faciliteren om bij de brug de mast te strijken en weer op te zetten.
Deze ideeën worden momenteel bestudeerd.
Nog een belangrijk nagekomen bericht:
Verkeersmaatregelen voor diepstekende recreatievaart rondom de Oranjesluizen
Rondom Sluizencomplex Schellingwoude zijn op een aantal plekken ondiepten ontstaan, met name in de recreatiegeulen (de zogenoemde ‘fietspaden’) op het Buiten-IJ en in de fuik naar de Oranjesluizen op het Afgesloten-IJ (Binnen-IJ). Door natuurlijke afzetting van bodemmateriaal is het hier ondieper geworden, wat vooral voor schepen met een grotere diepgang risico’s oplevert. Denk aan minder manoeuvreerruimte of zelfs vastlopen.
Adviezen
1. Op het Buiten-IJ wordt recreatievaartuigen met een diepgang meer dan 2,00 meter geadviseerd de vaargeul aan te houden.
2. Op het Afgesloten-IJ (Binnen-IJ) wordt recreatievaartuigen met een diepgang meer dan 2,00 meter, die wachten op een schutting naar het Buiten-IJ, geadviseerd niet in de recreatievaartfuik maar aan de stuurboordzijde van de fuik af te meren.